Az autó a mai világban már csak keveseknek nélkülözhető, még akkor sem, ha tulajdonképpen nagy árat fizetünk minden egyes nap. Épp ezért igyekszünk vigyázni rá nem csupán a vezetés alatt, de akkor is, amikor éppen nem használjuk.
Azok, akiknek nem kell az utcán tárolniuk az autójukat, hiszen van hova beállni vele, de nincs beépített garázsuk az otthonukban, legtöbbször autóbeállót használnak. Az alábbiakban végigvesszük az autóbeállók fajtáit, és a szempontokat, ha mi is szeretnénk védelmet autónknak az eső, a jég és a túl erős napsütés elől.
Az autóbeálló építésének legfontosabb szempontjai
Nézzük, milyen szempontokat érdemes meggondolni, ha igényes, de olcsó autóbeállót szeretnénk!
Nyitott vagy fedett?
Az első nagy kérdés: ha nem garázs, akkor is legyen-e valami az autó fölött, vagy nem szükséges? Ha szerencsések vagyunk, és az udvarunkban van egy sűrű lombú, nagy fa, amely árnyékol és védelmez, akár meg is úszhatjuk a fedett autóbeállót, hiszen a legnagyobb veszélyektől és kellemetlenségektől, a jégesőtől és a túlzott felmelegedéstől egy több évtizedes dió vagy cseresznyefa is kiválóan megvéd.
Ha azonban nincs kéznél se fél évszázados fa, akkor nincs mese, érdemes körülnézni a fedett autóbeállók piacán.
Hibrid megoldás a félig fedett autóbeálló, ez nagyjából a vázas pergolát takarja, vagyis tető tulajdonképpen nem fedi a lábazatot, de van egy rácsozat, amire bármilyen futónövényt felfuttathatunk. Ha télen és nyáron egyaránt használjuk a kocsibeállót, praktikus lehet örökzöld növényt futtatni, például borostyánt, mert ugyan lassabban nő, mint a vadszőlő, a trombitafolyondár, és nem is olyan látványos, ellenben télen is védelmet nyújt a heves eső elől, sőt, a hó is megül rajta, nyáron pedig árnyékol.
A legtöbb változatot azonban a fedett autóbeállókból találunk. Általában négy vagy hat lábon álló szerkezetről van szó, melyhez egy megfelelő lejtésszögű tetőt rögzítenek fölülről. Az autó tehát a szabadban áll, mégis védve van fölülről. Ha hideg téli reggeleken egy kicsivel több időbe is telik elindulni a jégvirágok levakarása miatt, mintha zárt garázsban állna a kocsink, azért még mindig jobban megússzuk, mintha még a havat is le kellene söpörni.
Milyen anyagból készüljön?
Az anyag kérdése erősen függ a pénztárcánktól, és persze az ízlésünktől. Külön érdemes beszélni a lábazatról és a tetőről.
Ha szeretjük a fát, akkor sajnos most olyan idők járnak, hogy többet ki kell csengetnünk a tartóoszlopokért és gerendákért, valamint a lécekért, mint bizonyára szeretnénk. A fa azonban megfelelően kezelve rendkívül esztétikus, és igen tartós tud lenni.
Lábazatnak az egyik legnépszerűbb választás az acél, amelyet a fához hasonlóan rögzítenek a betontömbökhöz. Sok szempontból tartósabb, mint a fa, és kevésbé korrodálódik, valamint általában kevesebb helyet vesz igénybe. Ha szűk a helyünk, akkor ugyanis a rendelkezésre álló helyet is figyelembe kell vennünk.
A tetőt illetően több lehetőségünk van: ha van maradék vagy bontott cserepünk, akár cseréptetőt is építtethetünk a fa lábazatra. Ennek hátránya, hogy több pénzbe és szakértői munkába kerül – mindenképp egy ács segítségét kell kérnünk. Cserébe esztétikus és igen tartós megoldás.
Népszerű még a polikarbonát lemez, korunk törhetetlen üvege, mely ráadásul ívelt változatokban is kapható. Legnagyobb előnye az olcsóságon kívül, hogy akár házilag is fel lehet applikálni, különösebb szakértelem nélkül, hiszen otthoni körülmények között is vágható és összepattintható. Megfelelően árnyékol, de a napfényt is átereszti tetszőleges mértékig, a választott színnek megfelelően.
Az olcsóbb verziók közé tartozik a PVC-borítás, mely a legkevésbé esztétikus, és az olcsó gyári autóbeállók tartozékaként olykor annyira szűkre van szabva, hogy nem tud megfelelően funkcionálni. Ha azonban megfelelően van kimérve és minőségi alapanyagot tudunk szerezni, ez is remekül tud működni.
Milyen legyen a talaj?
Mindenképpen szükségünk van valami talapzatra, amelyen áll majd az autó. A leggyakoribb megoldások közé tartozik a betonozás és a térkövezés, de kavics vagy murva is tud működni. A lábazat alá mindenképpen beton alapok kellenek, de ahova a kocsi áll, ott több a lehetőségünk. További tippeket olvashatsz a kocsibeálló burkolat ötletek cikkünkben.
Nyitott autóbeálló esetén még jó lehetőség a zöldebb kerteket kedvelőknek az, amikor csak a keréknyom van lebetonozva-térkövezve, a többi terület pedig megfelelő füvesítésre.
Nyitott autóbeálló ötletek
A fa alatt
Mint említettük, aki megteheti, hogy beáll a kertjébe a fa alá, az egyszerű és olcsó tud lenni. Esetleg érdemes lehet hálóval vagy térkővel a kocsinyomot megerősíteni, de ettől eltekintve nem feltétlenül szükséges más fedélen gondolkodni.
Pergola
A pergola struktúrát ad a kocsi helyének, befuttatva pedig az év nagy részében zöld, árnyékot és részleges védelmet ad. Persze kell némi idő, míg bármilyen növény felfut a vázra, különösen az örökzöldek.
Szőlőlugas
A szőlőlugas igen hasonlít a pergolához, csak nem feltétlen igényel olyan olyan jellegű kiépítést, mint a pergola – a szőlő felfut bárhova, ha csak egy ívelt rúdról is beszélünk. Nem utolsósorban, ha jól választunk, még a szőlő termését is élvezhetjük nyár végén vagy ősszel.
Fedett kocsibeálló ötletek
Autóbeálló fából
Népszerű, de nem túl pénztárcabarát megoldás. Esztétikus, hiszen fából van, a teteje pedig gyakran cserépből. Megfelelően felállítva és kezelve igen tartós tud lenni. Egy külön cikkben írtunk az OBI-s kocsibeállókról.
Napelemes autóbeálló
A napelemes autóbeállók egyszerre védik az alattuk parkoló autót, és gyűjtik az áramot a napfény segítségével. Hiszen a tető gyakorlatilag a napelem-panelekből áll. Praktikus megoldás akkor is, ha nincs hova tennünk a napelemeket a tetőn valami oknál fogva.
Dupla autóbeálló
A dupla autóbeálló azoknak lehet jó megoldás, akik napi szinten használnak két autót, és mindehhez még kellő helyük is van. Egy kicsit drágább, mint az egy autós autóbeálló, de még mindig jobban járunk, mint két külön építménnyel.
Fémvázas, polikarbonát autóbeálló
Az egyik legnépszerűbb autóbeálló a fémvázas, polikarbonát tetejű kocsibeálló. Kellően könnyű üzembe helyezni, esztétikus még évek múlva is, és ár-érték arányban ugyancsak megéri befektetni.
Napvitorlás autóbeálló
Egy-két nyári megoldás, de nagyon is jól tud kinézni, ha az autónk egy széles vagy több kisebb napvitorla alatt üdül a nyári hónapokban. A napvitorla az árnyékolás nagy részét elvégzi, és az esőtől, jégtől is hatékonyan véd, ha kellően erősen fel van kötözve vagy stabil lábakon áll, és minőségi ponyvát vettünk.
Ponyvás garázs
A ponyvás garázs inkább tábori építményre hasonlít, mint garázsra, leginkább ideiglenes, pl nyaralóba vagy időszakonként használt telekre ajánljuk.
Plusz tipp: nem feltétlenül szeretnénk mobilgarázst
A mobilgarázsok nagy reneszánszát éljük most, viszont több sebből vérzik a történet. Egyáltalán, a garázs mint olyan ugyan tud praktikus lenni, ha a házhoz csatlakozik, így például melegen tartja az autót, és a hozzá tartozó dolgoknak is van egy kicsi hely a kocsi mellett. Azonban a garázsok félelmetesen gyorsan vonzanak magukhoz egyéb tárgyakat, melyektől – kultúránknak megfelelően – nem tudunk megszabadulni, azonban szükségünk sincs rá. A garázs így csakhamar lomtárrá válik.
A másik erős ellenérv az esztétikai minőség. A legtöbb mobilgarázs (például a lengyel mobilgarázsok), bár látszólag anyagilag a legkedvezőbb, valójában – mondjuk ki – ronda. Többnyire fémlemezből készül az oldala-teteje egyaránt, és hiába van lekezelve, hogy bírja az időjárást, amikor aztán végül megadja magát, elképesztően lepusztult látványt tud nyújtani.
Higgyük el, nem ezt szeretnénk nézegetni minden egyes nap, amikor kimegyünk az autónkhoz. Bár az emberi agy bármilyen látványt képes megszokni, az életminőségünk érdekében érdemesebb valami esztétikusabb – és egyúttal tartósabb – megoldást választani.