6 időtálló kocsibeálló burkolat ötlet

viacolor kocsibeallo

Az autótulajdonosok nagyon jól tudják, hogy a családi ház önmagában nem oldja meg a parkolás problémáját, ugyanis megfelelő kocsibeálló hiányában számos kellemetlenséggel kell szembenézni.

Különösen esős időszakokban a kert annyira felázhat, hogy elég egyszer végig gurulni az autóval, máris mély nyomot vájunk a talajba, miközben megpróbálunk eljutni az kocsibeállóig. Ott pedig szintén sáros és vizes talaj vár majd minket, mielőtt beszállnánk az autóba, amely akár balesetveszélyes is lehet.

A kérdés tehát nem az, hogy le kell-e burkolni a kocsibeállót, hanem az, hogy mivel, és mindez mennyibe fog kerülni? Cikkünkben a kocsibeálló burkolatokról lesz szó: megnézzük, hogy milyen szempontokat kell mérlegelni a burkolat kiválasztásakor, milyen népszerű lehetőségek közül választhatunk és melyek ezek előnyei, hátrányai.

Az autóbeálló burkolat kiválasztásának szempontjai

Ha elhatároztuk, hogy eljött az autóbeálló burkolásának ideje, akkor először ezeket a kérdéseket kell feltennünk magunknak:

  • Fedett vagy nyitott lesz a kocsibeálló?
  • Mekkora lesz rajta a terhelés?
  • Mekkora területet kell burkolni?
  • Mennyit tudunk költeni a kocsibeálló burkolatra?

Kocsibeálló építésénél választhatunk hosszú élettartamú, teherbíró és viszonylag kis fenntartási igényű burkolatokat aszfaltból, betonból, vagy térkőből, vagy készíthetünk kevésbé tartós, kisebb költségű szórt felületű autóbeállót murvából vagy kavicsból. Ha fedett (vagy tervezzük befedni) a kocsibeálló, az azt jelenti, hogy kevesebb csapadék éri majd a talajt, így akár olyan megoldást is választhatunk, amelyek kevésbé szívják magukba a nedvességet (emellett még pénztárcabarát is). Ilyenek például a gyephézagos burkolatok, vagy a murva, kavics. Nyitott kocsibeálló esetén érdemes időtállóbb megoldást választani, mint a beton, aszfalt vagy térkő.

  • Palram Arcadia 11000 kocsibeálló
    Palram ARCADIA 11000 dupla kocsibeálló
  • Palram Arcadia 4300 kocsibeálló
    Palram ARCADIA 4300 kocsibeálló

A terhelést is figyelembe kell venni, vagyis, hogy hány, és milyen súlyú gépjármű fogja használni a területet. Ha például az átlagosnál nagyobb tömegű autók vannak a családban (például terepjárók, pick up-ok), akkor ne a murvát vagy műanyag gyeprácsot válasszuk, mert ezek a nagy terhelés alatt idő előtt besüllyedhetnek, eldeformálódhatnak. A burkolandó területet is mérlegeljük: ha nagy területet kell leburkolni, az a számlán is jócskán meg fog látszani. Ha nem áll rendelkezésre nagyobb összeg, hiába roppant esztétikus a sokféle változatban elérhető térkő, sajnos a magas ára miatt valószínűleg nem fog beleférni a keretbe. Ez esetben egy kompromisszumos megoldás lehet a befutó, mint például gyephézagos betonburkolat.

A burkolat választásnál természetesen az egyéni ízlés is szempont: van, akinek az egybefüggő betonburkolat, másoknak az elegáns térkő vagy épp a természetesebb gyephézagos betonelem tetszik, és persze a házhoz-kerthez való összképet is figyelembe kell venni. Egy rönkházhoz például nem biztos, hogy a betonelemek illenek a legjobban, míg egy modern, újépítésű otthonhoz valószínűleg nem fog passzolni a murvás beálló.

Tartós kocsibeálló burkolat ötletek

A régi klasszikus: beton

beton
Forrás: Pinterest

A beton előnye a tartósság, hátránya viszont, hogy hosszú a kötési ideje: 28 nap, mire eléri szilárdsága 100%-át, emellett pedig az első hétben locsolni kell napi többször, hogy ne száradjon ki, vagy pedig letakarni fekete fóliával, és alálocsolni reggel-este. 15-20 éve még gyakori választás volt, mára egyre kevesebben építenek betonutat. Az egyhangú szürke betonút kissé idejétmúlttá vált, ezért egyre jobban kimegy a divatból a kerti utak és kocsibeállók burkolásakor is.

Ugyanakkor vitathatatlan előnye, hogy költséghatékony, nagyon tartós és akár saját kezűleg is megvalósítható. Utóbbi esetben célszerű a felhasznált anyagok mennyiségére és arányaira figyelni, mert a rossz minőségű beton feltöredezhet. Ha nagyobb fa van a közelben, amelynek a gyökérzete szétnyomhatja a betont, érdemes más megoldást választani.

Hidegaszfalt

aszfalt
Forrás: Pinterest

A hideg aszfaltkeverékek alapvetően téli időszakban elvégezhető burkolatjavítások anyagaként jelentek meg és terjedtek el.  Mind a hideg, mind a melegburkolat tartósabb a betonnál, mivel ezek kötőanyaga, a bitumen sokkal erősebb a cementnél, amely a beton kötőanyaga. Technikája ugyan nehezebb, mint a betonozásé, de kis hozzáértéssel ez is elvégezhető házilag. Költségesebb, mint a beton vagy a melegaszfalt, azonban rendkívül tartós megoldást kapunk a pénzünkért cserébe.

Amennyiben nem közlekednek a bejárón több tonnás monstrumok, az aszfaltozott felülettel biztosan nem lesz probléma. Előnye tehát, hogy tartós, télen és nyáron egyaránt rendkívül könnyen takarítható, hátránya viszont, hogy rideg összhatást kelt, a nyári időszakban pedig magába szívja a meleget, így felforrósíthatja az egész udvart.

Melegaszfalt

A meleg és hidegaszfaltban kinézetre nem igazán van különbség. Az eltérés az anyagösszetételben és árban van. A melegaszfalt kevesebbe kerül, azonban ezt a burkolattípust csak a késő tavasztól kora őszig tartó időszakban lehet lerakni az anyagsajátosságai miatt. Nagyobb teherbírással rendelkezik, mint a hidegaszfalt, bár ez egy átlagos autóbeállónál nem számít, hiszen valószínűleg nem tonnás munkagépeket fogunk ott tárolni (ha pedig mégis, akkor egyértelműen a melegaszfalt a jó választás).

Gyephézagos betonelemek

gyepracsos
Forrás: Pinterest

Esztétikus, környezet-és pénztárcabarát kocsibeállót építhetünk gyephézagos előregyártott beton elemekből. Ez a megoldás csapadékos időben is megfelelő, szilárd közlekedési felületet ad úgy, hogy nem burkoljuk le az egész területet, a hézagokban zöld felületek maradnak, ezáltal könnyedebb, már-már zöld összképet kapunk. Tartós megoldás, azonban, ha gyakori, túl nagy terhelés éri, és az alapozása nem megfelelő, könnyen hullámosodik. Előnye tehát, hogy nem túl költséges, saját kezűleg is lerakható, környezetbarát, kellemes összképet nyújt. Hátránya viszont, hogy a megmaradt zöld foltok karbantartást igényelnek (locsolás, gyomírtás), és a felület idővel felhullámosodhat, különösen, ha nem megfelelő az alapozása.

Térkő

viacolor burkolat kocsibeallo
Forrás: kertitermekek.hu

A térkő talán a legigényesebb (és egyben legköltségesebb) burkolattípus. A rengeteg formában és színben elérhető burkolatanyag sokkal kreatívabb megoldásokra alkalmazható, mint a beton vagy aszfalt, ezáltal készíthetünk belőle homogén felületeket, de különböző mintákkal is feldobhatjuk a beállót. Számos dologra kell figyelni lerakásakor: egyrészt, a térkő tartóssága érdekében mindenképp szüksége lesz az út szegélyezésére.

Szegélyezés nélkül nem lesz tartós a burkolat, mert a rá nehezedő gépkocsi terhelés szét fogja nyomni előbb-utóbb a térköveket. Másrészt, ahhoz, hogy a térkő felülete ne legyen hullámos, ne mozogjanak és süllyedjenek meg a darabkák, nagyon fontos megfelelő alapot készíteni hozzá.

Ha már ezt a költséges, ám gyönyörű burkolattípust választjuk, ne spóroljunk a hozzáértő szakember munkadíján, hiszen így lesz igazán szép és tartós a végeredmény.

Műanyag gyeprács

Kerti termékek - Garden PUZZLE Műanyag gyeprács
Forrás: kertitermekek.hu

A gyephézagos betonelem olcsóbb rokona a műanyag gyeprács, amely webshopunkban is elérhető. A gyeprácsos út ugyan nem fog olyan szépen mutatni, mint a térkövezett, de megfelelő telepítéssel jó megoldás lehet, amennyiben nem éri túl nagy és gyakori terhelés. Beton testvérével szemben nagy előnye, hogy nyáron kevésbé melegszik fel, ezáltal nem károsítja annyira a füvet. A hézagokat bevethetjük fűmaggal, vagy feltölthetjük kisebb karbantartást igénylő zúzott kővel is. Itt is aranyszabály, hogy megfelelő sóderágy alap kell neki, ezért vegyük figyelembe a gyártó utasításait.

Murva, kavics

kavics
Forrás: Pinterest

A murva, kavics lerakása az összes közül a legolcsóbb megoldás, és a legalábecsültebb is. Megfelelő kialakítás mellett ugyanis egy murvás beállónak nagyon szép összhatása van, szakszerű döngölés után pedig olyan masszív felületet kapunk, amely vetekszik a térkőével. Hátránya, hogy a kavicsok idővel koszolódnak, beül közéjük a por, és gaz nőhet ki. Hogy ezt megakadályozzuk, érdemes geotextília alátétet alkalmazni, amely elérhető webshopunkban.

Ha eldöntöttük, milyen anyaggal burkoljuk le az autóbeállót, érdemes megfontolni annak befedését is. Ez ugyan újabb költekezést jelent, hosszútávon azonban ez egy kifizetődő befektetés. A fedett kocsibeálló célja, hogy óvjuk autónkat az időjárási elemektől, szolgálja kényelmünket azáltal, hogy esős időben ne a sárban tapicskolva kelljen ki-és beszállni a családnak, és ezen kívül még a vadiúj burkolatot is óvja a csapadéktól, UV-sugárzástól.

  • Palram Arizona 5000 dupla 4 lábú kocsibeálló
    Palram ARIZONA WAVE dupla kocsibeálló
  • Palram Arizona 5000 kocsibeálló
    Palram ARIZONA WAVE 5000 kocsibeálló

Webshopunkban rengeteg fedett kocsibeálló közül választhat az exkluzív Palram gyártó kínálatában.

Megszakítás