Miért nem vettem lengyel mobilgarázst?

lengyel mobilgarazs miert nem vettem 003

Sokaknak gondot okozhat a kocsi tárolása, ha nincs épített garázs a ház mellett. Ezért is gondoltam, hogy a sokak által ajánlott lengyel mobilgarázst fogom beszerezni, hiszen elvileg minden előnnyel rendelkezik, amivel egy igazi garázs, csak jóval hozzáférhetőbb áron. Amikor azonban szemtől szembe találkoztam vele, ugyancsak meglepődtem. 

(Az alábbi cikk szerzője egy kedves vásárlónk, Kornél, akit megkértünk, hogy írja meg, miért választott nálunk kocsibeállót.)

Mit tud egy lengyel mobilgarázs?

Az volt a koncepcióm, hogy fedett területet szeretnék az autómnak, ahol akkor sem kerül sok időbe az indulás, ha télen hideg van. Ne kelljen a jeget kapargatni az üvegről, pár perccel előbb kimenni: a garázs pontosan azt tudja, ami a dolga: védelmet az autómnak a téli-nyári szélsőséges időjárás és a kíváncsi tekintetek elől. 

A lengyel mobilgarázs, ahogy egy ismerősöm ajánlotta, a kategóriájában a legolcsóbb. Mobil, nyilván ez azt jelenti, hogy könnyen mozdítható, könnyűszerkezetes, sőt, akár odébb is tehetem, ha átrendezném a kertet, és útban volna a garázs. Helybe hozzák pár héten belül, gyorsan össze is állítják hulladék nélkül, fizetni is csak akkor kell, amikor megjött és fel is állították a kívánt helyre a garázst, ráadásul többnyire garancia is jár hozzá. 

A lengyel mobilgarázs minden oldalról fedett, a teteje pedig úgy van kialakítva, hogy az eső lecsorogjon róla. Víz, jég, fagy, napsütés ellen tehát elvileg megoldást jelent, legalábbis a szigetelt verzió. Lehet kiskaput is rendelni hozzá, lehet távirányítóval felszerelt billenős kaput is rendelni hozzá, sőt, bár könnyűszerkezetes, láttam olyan változatot is, ami teljesen olyan volt, mintha fából készült volna. Itt már gyanút fogtam, az ‘olyan, mintha’ miatt.  

Miért nem vettem lengyel mobilgarázst?

(A kép csak illusztráció, nem ez volt a konkrét termék, amit felkerestem. Kép forrása: bratstalgarazs.hu)

Miért vetettem el?

Szó szerint elszörnyedtem, amikor elmentem ezzel az ismerősömmel, hogy élőben is megnézzem a lengyel mobilgarázst. Az még hagyján, hogy nagy a választék, és valóban olcsó egy épített garázshoz képest. Azt azonban semmi sem tudja pótolni, hogy olyan csúnya, amilyet egyetlen udvarba nem kívánnék, nem hogy a saját kocsimnak, s magamnak, hogy minden nap nézegessem. A faminta helyett én fát szeretnék. Valami, amit minden nap nézek, ne tettesse magát másnak, mint ami.

Ízlésekről és pofonokról persze nem vitatkozunk, de az én esztétikai igényeimnek egyszerűen nem felel meg semmiféle mobilgarázs. Ami ilyen olcsó, nem lehet egyszerre minőségi is. Sőt, már-már cikinek érezném, ha ilyen garázs állna az udvaromban.

Ami a belső beépíthetőséget illeti: mivel nem bírja el, ha polcot szerelnek a falára, legfeljebb mellé állhat belülre polc, ilyen tekintetben a lengyel mobilgarázs egyáltalán nem praktikus.

Azt már csak magamnak jegyeztem meg, hogy az alumínium lemez, melyekből készülnek ezek a garázsok, majdnem ugyanolyan könnyen átengedik a meleget és a hideget, mintha nem lenne ott semmi, ha tehát a téli fagyra vagy a júliusi kánikulára gondolok, nem sokkal lennék előrébb.

A szigetelt változatnál meg a fő probléma megmaradna: egyszerűen csúnya. Ha meg ráadásul – mint ahogy az a garázsoknál lenni szokott – teli kerülne az idők során mindenféle lommal, amit sajnálnánk kidobni, de a házba már nem fér, akkor aztán duplán rosszul járnék: lenne egy betonon álló lemezbódém, tele vacakokkal… akkor lehet, hogy inkább valami mást nézek.

A lengyel mobilgarázs alapanyaga  

A lengyel mobilgarázs vázszerkezete az esetek nagy részében horganyozott acél, amely utólag szigetelhető, a garázs oldala és teteje is fémlemezből készült. Polcokat azonban nem lehet ráerősíteni. Az oldallemez többnyire rozsda ellen kezelve van alapozó festékkel, korróziógátló felületi festékkel, esetleg horganyozva is van, ami a gyári megoldás a rozsda ellen. Hátránya a fémlemeznek azonban, hogy ha ütődés éri, akkor az bizony meglátszik rajta, gondolok itt a jégre, a viharban leeső faágakra, de akár a gyerekek labdajátékaira is.

Mennyibe kerül egy lengyel gyártású mobilgarázs?

A lengyel mobilgarázs fajták 210.000 ft-tól 1.800.000 ft-ig terjednek, ebbe természetesen beletartozik a méret és a színválaszték úgynevezett prémium minősége is. Vagyis félmillió forintért már fautánzatot kapunk, egymillióért akár dupla vagy tripla, sőt, nyeregtetős, kisajtós garázst is. Ehhez hozzájön, hogy beton alapzat mindenképpen szükséges hozzá, tehát annak a költségei nem tartoznak bele. De az összeszerelés és a kiszállítás költségei szintén minket terhelnek.

Van hozzá garancia, általában két év, ez azonban számomra szintén inkább a gyenge minőség jele, mint a megbízhatóságé, mert azt sugallja, hogy két év után nagy valószínűséggel veszít a minőségéből.

Mit választottam helyette és miért?

Úgy döntöttem, hogy nem szükséges nekem zárt garázs. Bőven elég, ha a jég nem esik rá a kocsira, minden egyéb helyzetet meg lehet oldani, azon a néhány percen sem télen, sem nyáron nem fog múlni semmi, hogy emberi utazásra normális körülmények legyenek az autóban. Ráadásul sokkal átláthatóbb és esztétikusabb egy olyan megoldás, amely jobban megfelel az ízlésemnek, és amilyen például egy nyitott kocsibeálló. Így hát a Palram kocsibeállóra esett a választásom. 

  • Palram Arcadia 6400 kocsibeálló
    Palram ARCADIA 6400 kocsibeálló
  • Palram Atlas 5000 kocsibeálló
    Palram ATLAS 5000 kocsibeálló

Való igaz, hogy ez 600.000 forintnál kezdődik, ellenben mérföldekkel elhagyja a lengyel mobilgarázst mind esztétikumban, mind praktikumban. Természetesen nem véd meg mindentől egy nyitott kocsibeálló, de ha okosan van elhelyezve, nem kell félnem sem a jégesőtől, sem a madaraktól, a viharban lehulló ágaktól vagy az UV-sugárzástól. Mivel nyitott, lehetőségünk van gyorsan növő zöld bokrokat vagy futónövényt telepíteni a nyitott oldalakra, hogy ilyen formán is védjék az autónkat a hőhatástól (hiszen a növényzet bizonyíthatóan hűt), ami ráadásul esztétikus is, különösen, ha szeretjük a növényeket.

Még egy előnye van: mivel nyitott, meg sem fog fordulni a fejemben, hogy a lomokat a garázsba tegyem. A kocsibeálló a kocsinak a helye, semmi másnak.

Ami a technikai részleteket illeti: ennek a kocsibeállónak a váza alumíniumból van, ami nincs kitéve korróziónak, tehát nem kell évről évre lecsiszolni, átfesteni. Tetejük polikarbonátból van, ami jól tűri az időjárás szélsőségeit, és ha mégis éri valami mechanikai sérülés, le lehet cserélni jóval egyszerűbben, mint ha az egész beállót kéne lecserélni. A talajhoz rögzítés betonhoz vagy egy évnél régebben lerakott térkőhöz gond nélkül megoldható.

Engedélyre nincs hozzá szükség, és szakemberre sem az összeszereléshez, ha előre gyártott modellt rendelek, akár magam is össze tudom rakni némi szomszédi vagy jóbarát-segítséggel, ha szükséges, így megspórolom a munkaköltséget is (nem beszélve a jól végzett munka öröméről). Igaz, hogy nem lesz olyan, mintha magam vágtam volna ki a fát és magam szabtam volna ki, de üsse kő, csak valami legyen az autóm feje felett.

lengyel mobilgarazs helyett palram kocsibeallo
Ilyen lett. Szerintem szép.

Engem az esztétikai különbségeken túl a 10 éves gyártói garancia is meggyőzött, hogy sokkal jobb megoldás egy nyitott kocsibeálló, még akkor is, ha egy kicsit többe kerül. Megköszöntem a barátomnak, hogy utánanézhettem egy kicsit a dolgoknak – és hát így nem vettem magamnak lengyel mobilgarázst.

Megszakítás