5 tipp modern kocsibeálló kialakításához

Arizona wave 5000

Az elmúlt időszak robbanásszerű áremelkedésének köszönhetően az autó napjainkban ismét kezd luxuscikknek számítani. Érthető tehát, ha autónkat fedett vagy védett helyen szeretnénk tudni, amikor otthon parkolunk vele. A legkézenfekvőbb és legbiztonságosabb megoldásnak legtöbbünk számára a garázs számít.

Ugyanakkor a garázsépítést számos tényező megnehezíti, kezdve az építőipari anyagdrágulástól a szakemberhiányon át az engedélyek beszerzéséig.

Mit tehetünk tehát akkor, ha egy pénztárcabarát és modern kocsibeálló létesítésében gondolkodunk, ami még a ház értékét is növeli?

Cikkünkben most megnézzük, milyen lehetőségek közül válogathatunk, ha eljött az ideje egy modern kocsibeálló építésének!

1. Tervezd meg alaposan!

Egy fedett kocsibeálló az épített garázshoz képest valóban sokkal olcsóbban és egyszerűbben kivitelezhető szerkezet, azonban itt is számos kérdést kell figyelembe venni:

  • Milyen anyagokból képzeljük el a kocsibeállót?
  • Milyen legyen a burkolat?
  • Hol találunk helyet a kertben?
  • Milyen út vezet majd a kaputól a beállóig?
  • Mekkora legyen az autóbeálló?
  • És végül: ki fogja megépíteni a kocsibeállót?

Épített garázs, fa kocsibeálló, vagy acélszerkezetes megoldás esetén ez utóbbi kérdésre rögtön meg is adjuk a választ, ugyanis hacsak nem kőműves, ács, vagy lakatos a szakmánk, mindenképp bízzuk szakemberre az alapozási és építési munkákat.

Nem érdemes az ilyen építmények stabilitását és megjelenését azzal kockáztatni, hogy nem szakemberre bízzuk az építési munkát munkát. Létezik ugyanakkor olyan megoldás is, amihez nem feltétlenül kell szakembert megbízni. Hogy mi is ez, lentebb eláruljuk!

Legelső kérdésként talán azt érdemes átgondolni, hogy mekkora beállót szeretnénk. Ne a már meglévő autóra szabjuk a beálló alapterületét, mert típusváltáskor ez komoly gondot okozhat. Ha nincsenek helyi kényszerítő körülmények, akkor egy 2,5-3×5,5-6 m-es alapterületű parkolóhely kényelmes parkolást tesz lehetővé egy középkategóriás kocsival, és annak mindkét ajtaját gond nélkül ki is nyithatjuk.

Az autóbeállók szerkezetei legtöbbször fából és fémből készülnek, tetejük pedig lehet fa, cserép, zsindely, üveg, vagy polikarbonát. Léteznek olcsóbb anyagok is, mint a például a PVC-ből készült hullámlemezek, üvegszál erősítésű poliészter táblák vagy bitumenes hullámlemezek, ha szűkös a költségkeret.

A következő átgondolni való a kocsibeálló burkolat. Választhatunk hosszú élettartamú, teherbíró és viszonylag kis fenntartási igényű burkolatokat aszfaltból, betonból, vagy térkőből, vagy készíthetünk kevésbé tartós, kisebb költségű szórt felületű autóbeállót murvából, kavicsból vagy gyeprácsból.

A burkolat választásnál természetesen az egyéni ízlés is szempont: van, akinek az egybefüggő betonburkolat, másoknak az elegáns térkő vagy épp a természetesebb gyephézagos betonelem tetszik, és persze a házhoz-kerthez való összképet is figyelembe kell venni. 

Végül pedig, az anyaghasználattal párhuzamosan azon is el kell gondolkozni, hogy hova kerül majd a kocsibeálló. Gyakori megoldás, hogy a ház oldalához csatlakoztatjuk a beállót. Ezt érdemes akkor megtenni, ha a ház a kapuhoz közel helyezkedik el, mert így nem kell hosszú utat leburkolni a kapu és a kocsibeálló között.

Akármelyik megoldást is választjuk, érdemes igényes megoldást alkalmazni, hiszen ahogy megépül a kocsibeálló, az onnantól kezdve a ház és kert összképének része lesz.

2. Döntsd el előre, mennyi időt és pénzt vagy hajlandó rááldozni!

Nagyon fontos, hogy a döntés előtt pontosan tudjuk a rendelkezésre álló költségkeretet, és tisztában legyünk az anyagárakkal és szakemberdíjakkal, ellenkező esetben hamar elillanhat az építésre szánt összeg és ez egy félbemaradt építkezést eredményezhet.

Az elmúlt évben a faanyagok drágultak a legdrasztikusabban az építőiparban, így valószínűleg olcsóbban kihozható például egy aluszerkezetes polikarbonát tetős kocsibeálló, mint a teljes egészében fából készült társaik.

3. Kerüld el a rossz minőségű áruházi termékeket!

A nagy barkácsáruházakban sétálva nehéz lehet ellenállni a kísértésnek, hogy megvegyük a legolcsóbb mobilgarázst, amit ráadásul egyedül is fel tudunk állítani – legalábbis ezt hirdeti a termék.

Sajnos a reklámáron kínált olcsó tömegtermékek esetében, ha nincs szerencsénk, könnyen belefuthatunk alacsony minőségbe vagy hibás termékekbe, hiszen ezek az áruházak tömegtermelésre szakosodott ázsiai gyártóktól szerzik be olcsóbb termékeiket.

Előfordult már megcsavarodott vagy penészes, esetleg durva felületű fa, vagy hogy a csavarokat nem lehetett rendesen rögzíteni, esetleg a tetőt borító műanyag ázott be az illesztéseknél. Megtörtént eset az is, hogy egy barkácsáruház olcsóbb szezonális terméke kifutott a készletből, és mire kiderült az építés elkezdése után, hogy hibás a termék, már nem tudták pótolni az alkatrészt, a vásárló pedig ott állt félig felépített szerkezettel.

Minden esetben térképezzük fel a piacot és lehetőleg ne csak a legalacsonyabb ár legyen a szempont a választásnál, hanem válasszunk több éve piacon lévő modellt, ahol a gyártó is ismert, a forgalmazón keresztül pedig a cserealkatrész biztosítható. Kiszállítás után ellenőrizzük le az áru minőségét és reklamáljunk időben, hogy a csak szezonálisan bizonyos mennyiséget rendelő készletből még pótolni tudja a forgalmazó a hibás alkatrészt. (Cikkünk a OBI-s kocsibeálló témában.)

4. Elsőre jó ötletnek tűnik a mobilgarázs, de utálni fogod

Bizonyára mindenki, aki költséghatékony autóbeálló ügyben szétnéz az üzletekben vagy az interneten, találkozik mobilgarázsokkal vagy a még olcsóbb ponyva-garázs társaikkal. Ízlések és pofonok, de valljuk be, ezek a szerkezetek nem lesznek a kert ékei. (Egy korábbi vásárlónk megírta kalandjait a lengyel mobilgarázsokkal.)

A mobilgarázsok nagyságrendileg már 210.000 forinttól elérhetőek, de akár 1,8 m forintot is kérhetnek bizonyos darabokért. Valóban csábító a gondolat, hogy félmillió forint alatt kipipálhassuk a garázst, de ennyi pénzből se minőséget, se tartósságot, sem pedig esztétikus kialakítást nem lehet vásárolni.

A mobilgarázsok burkolata többnyire festetlen fém hullámlemez, de már megjelentek a fa-utánzatúak is. A festetlen fénylő felületből idővel eloxidálódott matt szürkés borítás lesz, a festettek felületűeknél pedig majd az idő dönti el, hogy mennyire bírja a beígért 20 évet. Ha pedig a ponyvagarázsok tartósságára és esztétikájára gondolunk, alatta maximum egy forgalomból kivont, jobb sorsra váró autóroncsot tudunk elképzelni a kert végében.

Összességben tehát, ha egy ápolt, szép kertben ízléses kocsibállóban gondolkodunk, más megoldást érdemes keresni, pl. egy oldalról ugyan nyitott, de sokkal modernebb és esztétikusabb kocsibeálló telepítésével.

Vitoria

5. Aluszerkezet polikarbonát tetővel: egyszerű, tartós és mutatós megoldás

Az utóbbi években egyre nagyobb népszerűségnek örvendend az aluszerkezetes, polikarbonát tetős kocsibeálló, amely remek megoldás azoknak, akik esztétikus, modern, tartós megoldásra vágynak autójuk védelme érdekében, de nem tudnak garázst építeni.

Az általunk is forgalmazott izraeli Palram gyártó kocsibeállói a piacon kiváló ár/érték aránnyal bírnak. Többféle típus elérhető különféle méretekben, sőt akár dupla kocsibeállók is kialakíthatók, valamint széles és magas járműhöz is gyártanak megoldást. Ezek a kocsibeállók mind ipari átlagon felüli vastagságú alumíniumból készülnek, porszórt festésük révén pedig karbantartást nem igényelnek még évek múltán sem.

A polikarbonát tetőpanelek, amelyek olyanok akár egy törhetetlen üveg, az időjárás viszontagságait jól tűrik, esetleges mechanikai sérülés esetén az elemek cserélhetők. Az előre gyártott, dobozban szállított Palram kocsibálló modellek további előnye, hogy a pár napos szállítási idővel és 6-8 óra telepítéssel hamar biztonságban tudhatjuk az autónkat, miközben udvarunk egy modern, mutatós szerkezettel gazdagodott. Az oldalsó védelemről pedig a kertbarátok örökzöldek telepítésével gondoskodhatnak.

Megszakítás